وحدت تفاوت

هر چه هست، تفاوت است. اما نمی‌دانم چرا باز معجون خوش‌طعمی است؛ دنیا: معجونی از تفاوت‌ها.

وحدت تفاوت

هر چه هست، تفاوت است. اما نمی‌دانم چرا باز معجون خوش‌طعمی است؛ دنیا: معجونی از تفاوت‌ها.

وحدت تفاوت

بسم الله...
.
خاص‌ترین مخاطب این وبلاگ خودم هستم.
نوشتن این نوشته‌ها برای التزام به آن چیزی است که آموخته‌ام؛ برای تبدیل آن به باور.
نظراتتان برای باور کردن آموخته‌هایم راه‌گشاست.
بعضی حرف‌ها در بعضی قالب‌ها بیشتر می‌گنجد البته با نگاهی نقادانه و تأکید بر هندسه نگارش...
.
حاتم ابتسام

نقد محتوا

يكشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۴۶ ب.ظ

یادداشت


برای بحث درباره نقد محتوایی آثار، ابتدا باید به دو سوال پاسخ داده شود:


اول) آیا در پس هر اثر هنری و ادبی، اندیشه و مفهومی وجود دارد ؟

پاسخ، آری است.

هر آدمی صاحب فکر و اندیشه است؛ به اندازه وسع خودش. حتی بدون اینکه خودش باخبر باشد. مسائل زیادی باعث به وجود آمدن فکر و اندیشه در هر آدمی می‌شود؛ خانواده، تربیت، محیط زندگی، تحصیلات، دوره اجتماعی، وضعیت سیاسی و اقتصادی، دوستان و...

بدیهی است که مدیریت تمامی این ورودی‌های شخصیت‌ساز در حیطه توانایی هیچ انسانی نیست. با این حال قسمتی از این ورودی‌ها را می‌شود مدیریت کرد و بهبود بخشید.

شخصیت و مشخصه‌های خاص هر فردی دنیای او را می‌سازد که یقینا روی آثار ادبی و هنری او نیز اثرگذار است. با خوب و بدش کار نداریم؛ مهم این است که آنچه در اثر می‌بینیم در هنرمندش هم دیدنی است. شخصیت خیلی از هنرمندان را می‌توان از روی آثارشان شناخت. البته نه فقط از روی اثرشان بلکه بیشتر از لوازم اثرشان! 

حال که اثرگذاری جامعه بر هنرمند و هنرمند بر جامعه در جریان است چه بهتر که این تأثیر مدیریت شده باشد. تأثیر هنرمند بر اثرش ناخودآگاه است و می‌توان این اثر ناخودآگاه را به خودآگاه انتقال داد و مدیریت کرد؛ و در این انتقال از زشتی‌ها و خطاهای فکری پیراسته کرد و به محاسن آراسته نمود. به عبارتی تاثیر خودآگاه و مدیریت‌شده به بهترین شکل.

و در نهایت هنرمند واقعی و اصیل کسی است که این خودآگاه را به ناخودآگاهش برگرداند و به عبارتی کار را از دل بگیرد و به عقل بدهد، با عقل دلش را تربیت کند و در نهایت کار را به همان دل تربیت‌شده بسپارد؛ تا بشود آنچه باید بشود.


دوم) حال که هر اثری اندیشه‌ای دارد چگونه می‌توان اندیشه را از پس اثر دید و تشخیص داد؟

برای اینکه بتوانیم اندیشه اثری را قرائت کنیم، باید خوب ببینم. یعنی کمی بیشتر از یک نگاه، نگاه کنیم. وقتی شما اثری را با دقت و دوباره نگاه می‌کنید از یک مخاطب عام به مخاطبی خاص تبدیل می‌شوید. و همین نگاه خاص اولین گام برای فهم اثر و لایه‌های دیگر آن است. بعد از خوب دیدن باید آنچه را که دیده‌ایم را با آنچه که در ذهن داریم -معلوماتمان و اندوخته‌هایمان- مخلوط کنیم و با آن کلنجار برویم به عبارتی ساده: با آنچه دیدیم و از قبل داشتیم، بیاندیشیم!

پس مرحله بعد از خوب دیدن، اندیشیدن است و بدیهی است هیچ اندیشه‌ای بدون به کارگیری داشته‌های قبلی صورت نمی‌گیرد. اندیشیدن بدون معلومات فکری مانند غواصی در خلاء است.


و نتیجه؛

این بازیابیِ اندیشه اثر، نتیجه‌ای در بر خواهد داشت؛ اینکه اندیشه‌ی نهفته در اثر درست است یا غلط؟ اینکه من با آن موافقم یا مخالف. پاسخ به این سوال نیازمند بیشتر دیدن، بیشتر خواندن، و بیشتر دانستن است؛ مسیری که برای نقد محتوایی باید طی کرد. برای نقد محتوایی، باید صاحب محتوا باشیم...


نگاهی هم به این مطالب بیاندازید:

درباره نقد

ادب نقد

دیدگاه ها (۷)

انصافاً دوست داشتی چه نظری بدیم؟راستشو بگو...
من بعد خوندن حرفات؛ رفتم کتاب اصالت در هنر و علل انحراف احساس هنرمند رو بخونم...
کتاب خوبیه...امیدوارم فرصت بشه ، توام بخونیش...
پاسخ:

نظری ندارم برادر! راستشو میگم

خوبه که رفتی سراغش

یعنی میشه یه روز توفیق بشه بخونمش!؟

مفید و آموزنده. دست شما درد نکنه.
این کتابه که میگید نویسندش کیه؟

نویسنده کتاب دکتر احمد صبور اردوبادی هستش.کتاب سالها پیش در سال 1346 توسط دانشگاه تبریز منتشره شده است.

کتابی که اکنون در دسترس عموم هست، چاپ پنجم کتاب هست که در سال 1387 ، انتشارات بهمن برنا آن را منتشر کرده است.

قیمت کتاب در آن سال، 7000تومان بوده است.(از جنبه های منفی اقتصاد بر فرهنگ!)

پاسخ:

بله ممنون از حضور شما در این قسمت از برنامه...

.

به علاوه اینکه علامه جعفری، مقدمه ای بر این کتاب نوشتن!

.

وای حرفای سیاسی اقتصادی فرهنگی!

متشکرم

سلام

چون در این زمینه تخصص و سواد ندارم،

از نظر دادن عاجزم...

 

 

ممنون از این مطلبت که چیز جدیدی به ما یاد داد...

پاسخ:

سلام

داشتیم!؟

شما که...

سلام

ا)یقینا وصد در صد در پس هراثر هنری اندیشه ای نهفته است واندیشه های هنرمند را ازآثارش(منظوراز لوازم آثار رونفهمیدم)میتوان فهمید هر کسی هم هنری در بیان اندیشه اش دارد .این متن شما دارای عبارات زیبایی بود مثل کار را به دل تربیت شده بسپاریم کاملا موافقم

دوم)موافقم .همانندآثار شما که دو یا سه بار باید خوانده شوندتا به کنه ذات وعلت به وجود آمدنشان پی برد

نتیجه)برای نقد محتوایی صاحب محتوا باشیم صد درصد موافقم.

موفق باشید خیلی استفاده کردم باز هم از این متنها بنویسید

پاسخ:

سلام


منظور از لوازم، حاشیه ها و بعضی متعلقات است و آن موجی که به دنبال ارائه اثر ایجاد می شود


این نظر لطف و مناعت طبع شماست.


زنده باشید


ممنون از این دلگرمی

چشم

کتاب آزادی معنوی شهید مطهری هم خوبه!
قلم مقدس است! قلمی که از نسل جلال باشد، باید مستقل باشد! رها و آزاد، از خودش از دیگران از حب و بغض ها از کینه ها و  طمع ها و حسادتها... قلمی که آزاد نباشد، آزادیبخش نمیشود.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی