وحدت تفاوت

هر چه هست، تفاوت است. اما نمی‌دانم چرا باز معجون خوش‌طعمی است؛ دنیا: معجونی از تفاوت‌ها.

وحدت تفاوت

هر چه هست، تفاوت است. اما نمی‌دانم چرا باز معجون خوش‌طعمی است؛ دنیا: معجونی از تفاوت‌ها.

وحدت تفاوت

بسم الله...
.
خاص‌ترین مخاطب این وبلاگ خودم هستم.
نوشتن این نوشته‌ها برای التزام به آن چیزی است که آموخته‌ام؛ برای تبدیل آن به باور.
نظراتتان برای باور کردن آموخته‌هایم راه‌گشاست.
بعضی حرف‌ها در بعضی قالب‌ها بیشتر می‌گنجد البته با نگاهی نقادانه و تأکید بر هندسه نگارش...
.
حاتم ابتسام

حرکت و سکون

پنجشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۱، ۰۷:۱۲ ب.ظ

نقد عکس



پیرزنی با والکر نقره‌ای و  کیسه‌اش از کنار دیوار قدیمی که زیر آن حرکت می‌کرده، آرام فاصله گرفته تا از کنار رونیز نقره‌ای رنگی که در مقابلش پارکش شده بگذرد.

.

عکس متناقض‌نمایی است...

عکس به دو نیمه غیر مساوی و غیر متقارن تقسیم شده؛ هرچند که از نظر بصری سمت راست وزن بیشتری دارد ولی وزن سمت چپ تصویر این ناعدالتی را جبران کرده. حتی اگر تمام رونیز در قاب بود، باز هم به وزن سمت چپ نمی‌رسید.

یکی از ارکان یک عکس خوب، برقراری تعادل و تقسیم وزن در اطراف قاب است. هر چند این عکس تعادل بصری دقیقی ندارد اما به نحوی معناگرایانه‌ای متعادل است.

عکاس از روی عمد با اصلاح رنگ، سمت راست تصویر (شامل یک وسیله نقلیه –رونیز- بدون سرنشین و پارک‌شده) را سیاه و سفید، و سمت چپ تصویر (پیرزن با وسیله نقلیه‌اش -والکر-) را رنگی باقی گذاشته است. پیرزنی که گویا همین الان وسیله‌اش را از پارک در آورده است!

رنگ مشترک دو سمت قاب، نقره‌ای است. نقره‌ای حد فاصلِ رنگ و بی‌رنگی است. به عبارتی نقره‌ای فصل مشترک دو سمت قاب است.

در پس‌زمینه عکس، دیواری قدیمی است که دو در چوبی در آن جا گرفته‌اند. انگار کسی که زیاد هم حوصله نداشته می‌خواسته از سمت راست دیوار گچ‌آبی روی آن بپاشد؛ ولی کارش را ناقص رها کرده؛ حرکتی که روی دیوار ادامه پیدا نکرده است.

در جایی نه چندان میانه، تابلوی گردش به راست ممنوع هم از اصلاح رنگ بی‌بهره نمانده؛ نیمی رنگی و نیمی بی‌رنگ.

بر اساس اصلی در تصویربرداری در سینمای کلاسیک، برای نشان‌دادن حرکت، سوژه باید از سمت چپ تصویر به سمت راست برود و برای نشان‌دادن تدوام آن حرکت، سوژه باید از راست به چپ ادامه مسیر بدهد (نک: صحنه‌های تعقیب و گریز فیلم‌های چارلی چاپلین).

گویا حتی این تابلو هم تداوم حرکت را ممنوع اعلام کرده و به دو زبان می‌گوید: کسی حق حرکت از سمت چپ به راست یا راست به چپ را ندارد!

هرچند رنگ، بی‌توجه به تابلو، جلوتر از پیرزن به تصویر پاشیده شده است.

.

در یک کلام می‌توانم بگویم این عکس درباره سکون و حرکت است. سکون و حرکتی که از همه اجزای این عکس دریافت می‌شود. پیرزن، والکر، رونیز، دیوار، گچ‌آب، تابلو، رنگ‌ها و...

یکی از معانی رنگ نقره‌ای هم حرکت سریع است. رنگی که در این تصویرِ ساکن، خیلی پر رنگ است.

.

.

نمی‌دانم این همه وسلیه‌ای در اطرافمان وجود دارد، کمکی به حرکت ما از سیاهی به سپیدی می‌کنند!؟

.

پی‌نوشت1: این نقد را به پیشنهاد دوست عزیزم «هورانه»، بر این عکس نوشتم.

پی‌نوشت2: عکسی از حسین نظریان.


دیدگاه ها (۱۱)

سلام!
این ماشینه به این فضا نمی‌خوره.. واقعا اونجا بوده یا فتوشاپه؟!
شایدم ماشینِ یکی از این آدم‌های متمول روزگاره که اومده توی همچین محلی، دنبال یه مورد مناسب (یکی از همین خونه‌ها) می‌گرده تا یه برج بسازه به جاش!
کلا عکس عجیبیه! :O

پاسخ:

سلام

قشنگیه عکس هم به تناقض ماشین و محل پارکشه

ماشین لوکس تو پایین شهر و مدل پایین تو بالاشهر زیاد دیدم

دلیلی که گفتید هم خیلی جالبه

۱۳ بهمن ۹۱ ، ۰۹:۰۴ مفقود الاثر
عالی بود...../

یا حق...../

فلسفه خورشت خوشمزه ای است، اگر جا بیفتد!
۱۴ بهمن ۹۱ ، ۱۲:۴۰ نیما عتیقی
آفرین ... /.

سلام

آرامش گذشته و سادگیش همیشه نسبت به پویایی مصنوعی و شلوغی متجددانه ی ما بی تفاوت است.

 

 

ممنون از لطف شما

پاسخ:

سلام

انشالله که خوب انجام وظیفه کرده باشم.

like
۱۴ بهمن ۹۱ ، ۱۹:۵۹ مرتضی نظری
چیزی بهتر و باحال تر از این نتونستم بگم!:
هرچه هست، تناقض است. اما نمی دانم چرا باز معجون خوش طعمی است؛ دنیا: معجونی از تفاوت ها.

خیلی زیبا بود.

پاسخ:
همینه...
۱۵ بهمن ۹۱ ، ۲۰:۲۳ محمد حسین حدائق
محشر
باسلام
خیلی زیباست این عکس نمایانگرجامعه ی امروزماست اختلاف فاحش طبقاتی که همه کنار هم زندگی میکنند که فاصله فقط اندازه ی دو قدم باشه اما........
پاسخ:

سلام

اختلاف در قدم گذاشتن جامعه را اینگونه می کند؛ چه یک قدم چه دو قدم!

سلام!
میگم قبلا ها داستان بیشتر می‌نوشتید ها! :))
:(
پاسخ:

سلام

.

تمرکز!

.

چشم.

جالبه که عکسها این همه حرف برای زدن دارند. من یکی که در نگاه اول هیچی نفهمیدم! ممنون که ترجمه کردید!
تضاد وتفاوت ایجاد زیبایی میکنه توی یک عکس. به شرطی که ناشی از تبعیض و بی عدالتی نباشه.باید فیلمش رو هم دید!
پاسخ:
زنده باشید
راست میگید، نگاه اول خیلى چیزا رو دریغ میکنه
.
زیبا گفتید، تضاد ناشى از بى عدالتى واقعا نازیباست.

ارسال دیدگاه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی